lørdag 8. august 2015

UTEFROKOST

På en solfylt lørdag er det deilig å sitte ute med god frokost, kaffe og avis.
I dag har jeg plukket fram hjemmebakte skiver fra fryseren med brie og tomat.

Brødet er bakt etter oppskrift fra Sullivan street bakery i New York. Det er sykt godt. Eltefritt langhevet brød.
Oppskriften her er kopiert fra Fru Timians matblogg.
425 g hvetemel
1 ts salt
4 g fersk gjær eller 1 g tørrgjær
3 ½ dl vann, romtemperert
1 ss olivenolje
rugmel til å drysse brødet med
Deigen skal forheve i 12-14 timer og etterheve i 2 timer
Stekes på 240 grader i 45-60 minutter
Ha hvetemel, salt og tørrgjær i en bolle og bland det sammen. Du trenger ikke en miksmasterbolle til dette, for deigen skal jo ikke eltes. Fersk gjær blander du ut i vannet før du slår det over melet og rører det kjapt sammen med en sleiv. Med kjapt, mener jeg at du skal bruke ca. 30 sekunder.
Pensle olivenoljen på innsiden av en bolle og ha deigen over i bollen. Dekk den med plastfolie, legg et klede på toppen og la deigen stå på kjøkkenbenken de neste 12-14 timene.
Dryss et godt lag med hvetemel på bakebordet og hvelv deigen over. Dette er en veldig løs deig, så det er en stor fordel å ha en deigskrape når du skal jobbe videre med den. Brett kantene på deigen inn til midten.
La deigen hvile i 15 minutter.
Dryss et tykt lag med rugmel på et rent kjøkkenhåndkle. Jeg bruker å legge kjøkkenhåndkleet oppå et stekebrett, så at det er lettere å flytte brødet.
Brett deigen en gang til på samme måte som ovenfor, og legg den med brettekantene ned på håndkleet. Dryss rugmel over brødet og legg et klede over. La det ligge slik til etterheving.
I mellomtiden setter du på stekeovnen. Sett samtidig inn en jerngryte med lokk, en keramikkbolle eller noe annet som tåler høy temperatur, og som du har et tett lokk til, på nederste rille. Gryta skal ikke smøres.
Ta gryta ut av stekeovnen og hvelv brødet oppi. Du må jobbe raskt og være forsiktig. Husk at dette er ulidelig varmt. Forhåpentligvis har du hatt nok mel på kledet, slik at brødet sklir rett ned. Sitter noe av deigen fast, lemper du den oppi gryta også før du setter på lokket og setter gryta inn i stekeovnen igjen.
Stek brødet i 30 minutter. Ta av lokket og stek videre i 15-30 minutter til brødet har fått en fantastisk gyllenbrun farge. Hvelv brødet over på en bakerist og la det bli avkjølt før du skjærer i det.
Jeg lager alltid dobbel porsjon. Fryser jeg ned det ene, lar jeg det tine på kjøkkenbenken før jeg varmer det i 5 minutter på 240 grader. Da smaker det helt nystekt..

jeg bretter ikke så mye , men synes det går greit likevel .
Her er mine brød, veldig godt!!


1 kommentar: