mandag 16. desember 2013

Fikk prøver av plantefarget garn

Jeg var heldig og fikk en hel ring med prøver av plantefarget garn. Hver farge sirlig flettet med nøye notert hvilke planter som var brukt. Hva skulle jeg gjøre med dette? Fikk ideen om å strikke votter til toving.




 Her hang jeg garnet mitt i gangen. Lappene med plantene som er brukt henger på hver flette.






Slik så fletten ut. Det var 6 lengder med garn. Jeg strikket på pinne nummer 6 og fant oppskrift på nettet.

Her er votten ferdig strikket. Bare igjen å feste tråder. Votten er like lang som sportssiden i Dagbladet.
Det er spennende å putte dette i vaskemaskinen. Prøvde meg på en vanlig 40 grader vask som tar ca en time.
 Slik ble de. Måler nå 24 cm med brett.
Plantene som er brukt er: orebark, perikum, kastanje, burot ,mjødurt, rognebark, grankongler, blåbær, kjerringrokk, eikeblad, fredløs, hestehov, gullris ,rabrabra, reinfann, rogneblad, ryllik,  Det er i tilegg brukt alun og kremor tartan i de fleste flettene.


1 kommentar: